فهرست مطالب

پذیرش شرکت ها در بورس

عرضه سهام شرکت‌ها در بورس، یک اتفاق مثبت برای بازار سرمایه و سهامداران تلقی می‌شود. پذیرش شرکت در بورس، معافیت مالیاتی ۵ و ۱۰ درصدی را برای آن‌ها در بردارد. شفافیت مالی، انتشار گزارش‌ها در سایت کدال و…، باعث امنیت و اعتماد بیشتر سهامداران می‌شود. هر نوع سرمایه‌گذاری که عموم در آن شرکت کنند، رونق بازار سرمایه را در پی دارد. شرکت‌ها برای استفاده از این امتیاز و انتشار سهام در بازار سرمایه، باید شرایط خاصی را ایجاد کنند.

 

شرایط پذیرش در بورس

شرایط پذیرش شرکت‌های جدید در بورس دو بخش عمومی و خاص تقسیم دارد. طبق دستور‌العمل مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار شرایط عمومی به شرح زیر می‌باشد:

  • ثبت نزد سازمان
  • نبود محدودیت قانونی مؤثر برای نقل‌وانتقال با اعمال حق رأی توسط صاحبان سهام
  • سهام با نام و دارای حق رأی باشد و تمام‌بهای اسمی آن پرداخت شده باشد
  • تابعیت شرکت حتماً باید ایرانی باشد
  • شخصیت حقوقی شرکت باید سهامی عام باشد


شرکتی سهامی خاص باشد، می‌تواند هم‌زمان با ثبت درخواست نزد سازمان بورس، اقدامات لازم در رابطه با تغییر شخصیت حقوقی به سهامی عام را انجام دهد. البته تا قبل از درج نام شرکت، شخصیت حقوقی شرکت باید تغییر کرده باشد.

اگر بخش عمده‌ای از سهام یا دارایی شرکت به دلایلی مثل وام بانکی، به‌عنوان وثیقه استفاده شده باشد نمی‌تواند پذیرش بورسی بگیرد.

حسابرس شرکت باید لزوماً از بین افراد معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شده باشد. در غیر این صورت حسابرس شرکت در مجمع عمومی عادی یا مجمع عمومی فوق‌العاده تغییر می‌کند و حسابرس معتمد جایگزین فرد می‌شود. دقت کنید پذیرش قطعی شرکت در بورس، مشروط به ارائه صورت مالی حسابرسی شده (حداقل آخرین دوره منتهی به پذیرش) توسط حسابرس معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار است.

اگر سهام بی‌نام باشد، لازم است سه دوره در روزنامه‌های کثیرالانتشار درج شود و اطلاع‌رسانی عمومی صورت بگیرد. سپس صاحبان سهام باید در مهلت معین برای تبدیل سهام خود به مرکز شرکت مراجعه کنند.

 

اقدامات لازم برای پذیرش شرکت در بورس

علاوه بر صورت‌جلسه مجمع، مدارک زیر جهت ارائه به اداره ثبت شرکت‌ها لازم است:

  • تائید صورت‌های مالی، مربوط به حداقل 2 سال مالی توسط حسابدار رسمی
  • تقویم کلیه اموال منقول و غیرمنقول شرکت توسط کارشناس رسمی دادگستری
  • برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و تصویب اساسنامه ویژه شرکت‌های سهامی عام
  • اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار

 

مزایای ورود شرکت‌ها به بورس

تأمین مالی شرکت‌ها: تأمین مالی شرکت‌ها از مهم‌ترین مزیت‌های ورود شرکت‌ها به بورس می‌باشد که با انتشار سهام و سایر اوراق بهادار برای شرکت‌ها به دست می‌آید.

تأمین اعتبار از بازارهای مالی داخلی و خارجی: شرکت‌های بورسی می‌توانند از بازارهای مالی داخلی و خارجی از طریق گذاشتن وثیقه تأمین اعتبار کنند.

معافیت مالیاتی: زمانی که شرکت‌ها در بورس پذیرفته می‌شوند حدود ۵ تا ۱۰ درصد از معافیت مالیات خواهند داشت.

انتشار اوراق مشارکت بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی: زمانی که شرکت‌ها در بورس پذیرفته نشده باشند برای انتشار اوراق مشارکت باید از بانک مرکزی مجوز دریافت کند اما برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، انتشار اوراق مشارکت بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر می‌باشد و تنها با مجوز سازمان بورس می‌تواند اقدام به انتشار اوراق مشارکت نماید.

افزایش اعتماد عمومی: شرکت‌ها با ورود به بورس باید به‌صورت مرتب از کارکرد شرکت گزارش تهیه نمایند و با توجه به قوانینی که برای شرکت‌های بورسی وجود دارد عملکرد و اطلاعات منتشر شده شرکت‌ها شفافیت بیشتری خواهند داشت.

نقد شوندگی بالاتر سهام شرکت: شرکت‌ها با استفاده از این مزیت می‌توانند به‌سادگی از طریق بازار بورس و به‌واسطه‌ی کارگزاری‌ها، سهام شرکتشان را به فروش برسانند.

 

مزایای پذیرش در فرابورس:

1- سهولت پذیرش

پذیرش و درج شرکت‌های سهامی عام در فرابورس ایران نسبت به بورس شرایط کمتری نیاز دارد و این باعث شده تا دوره زمانی پذیرش شرکت‌ها به کمتر از یک ماه کاهش پیدا کند.

 

2- تأمین مالی

شرکت‌های پذیرفته شده در فرابورس این امکان را دارند تا از طریق فروش سهام خــود از مزایای تأمین مالی ارزان قیمت از طریق بازار سرمایه بهره ببرند. علاوه بر این امکان تأمین مالی از محل جذب سرمایه‌گذاران جدید و افزایش سرمایه را نیز دارا هستند.

 

3- معافیت مالیاتی

شرکت‌های پذیرفته شده در بازار فرابورس ایران از مزایای مالیاتی قابل توجهی برخوردار هستند. به این صورت که شرکت‌هایی که اقدام به عرضه سهام در فرابورس می‌کنند (به غیر از شرکت‌های حاضر در بازار پایه) امکان برخورداری از معافیت مالیاتی تا ۱۰ درصد درآمد خود را دارا هستند.

 

4- وثیقه گذاری سهام

سهامداران شرکت‌های پذیرش شده در بازار فرابورس می‌توانند از طریق وثیقه گذاری سهام شرکت خود، برای اخذ تسهیلات اقدام کنند. چراکه شبکه بانکی، سهام شرکت‌های پذیرفته شده در فرابورس ایران را به‌عنوان دارایی قابل‌قبول جهت وثیقه گذاری برای دریافت تسهیلات بانکی بــه رسمیت می‌شناسد.

 

5- امکان انتشار اوراق بهادار در بازار ابزارهای نوین مالی

شرکت‌های پذیرش شده در فرابورس می‌توانند با ارائه مدارک لازم به سازمان بورس و اوراق بهادار منابع مالی طرح‌های موردنظر را (حداکثر تا ۶۰ درصد سرمایه گذاری در طرح پروژه موضوع اوراق مشارکت) از طریق انتشار اوراق تأمین کنند.

 

6- امکان خروج از فرابورس

اگر شرکتی تصمیم بگیرد به هر دلیلی از فرابورس خارج شود، در دستورالعمل پذیرش برای این موضوع راه‌حلی در نظر گرفته شده است که با گذراندن فرآیند مشخصی امکان خروج از این بازار و حتی تبدیل شرکت به شرکت سهامی خاص به‌سادگی امکان‌پذیر خواهد بود. ضمن اینکه شرکت‌های حاضر در فرابورس ایران می‌توانند بسیار راحت‌تر به بازارهای دیگر انتقال پیدا کنند.

 

7- نبود حجم مبنا

سهام مورد مبادله در بازارهای فرابورس ایران به دلیل نبود حجم مبنا با معاملات روان‌تر و نقد شوندگی بالاتری روبه‌رو هستند و عرضه و تقاضا برای این سهام به سرعت متعادل شده و معمولاً صف خرید و فروش آن‌ها برای مدت زیادی ادامه نمی‌یابد.

در نظر داشته باشید که سهام شرکت‌های فرابورسی و بورسی با یک کد معاملاتی قابل خریدوفروش هستند. شما می‌توانید برای شروع انجام معامله، این کد را از کارگزاری‌های رسمی دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *