فهرست مطالب

تامین مالی جمعی چیست؟

معنای Crowdfunding، به‌صورت عامیانه، تأمین مالی یا سرمایه‌گذاری جمعی است. این، فرآیند تأمین بودجه یک پروژه یا جمع‌آوری مبالغ اندک از تعداد زیادی افراد است. تأمین مالی جمعی برای استارتاپ ها یک روش معقول جذب سرمایه بوده و اغلب مخترعان، کارآفرینان، مؤسسات خیریه و … نیز از این روش استفاده می‌کنند.

 

چهار روش وجود دارد که اهداکنندگان متفاوتی را هدف قرار می‌دهند:

کمک مالی:

تأمین مالی جمعی مبتنی بر کمک مالی روشی است که در آن، افراد در ازای مبلغی که به یک شرکت یا فرد پرداخت می‌کنند، هیچ چشم‌داشتی ندارند.

بدهی:

کمک‌های مبتنی بر بدهی، وام‌های همتا به همتا یا به‌اصطلاح (P2P) هستند که نوعی تأمین مالی جمعی به‌حساب می‌آیند. در کمک‌های مالی مبتنی بر بدهی، وام توسط بانک تأمین‌شده و باید در یک‌زمان مشخص با بهره بازپرداخت شود.

پاداش:

زمانی است که اهداکنندگان درازای کمک‌های خود چیزی نیز دریافت می‌کنند. پاداش‌ها به نسبت کمک‌های مالی متفاوت است تا انگیزه مشارکت بالاتر برود. بر اساس مبلغی که شرکت‌کنندگان به یک شرکت می‌دهند، ممکن است یک محصول یا خدمات را غالباً با نرخ تخفیف دریافت کنند.

حقوق صاحبان سهام:

برخی از شرکت‌های تأمین مالی جمعی به پشتیبانان اجازه این را نمی‌دهند که مالکیت بخشی از شرکت موردحمایت خود را داشته باشند؛ اما تأمین مالی جمعی مبتنی بر حقوق صاحبان سهام، به کسب‌وکارهای کوچک و نوپا این اجازه را می‌دهد تا درازای تأمین بودجه، بخشی از سهام آن کسب‌وکار را در اختیار داشته باشند. این کمک‌ها نوعی سرمایه‌گذاری است که در آن شرکت‌کنندگان بر اساس میزان سرمایه‌ای که به میان می‌گذارند، سهمی را نیز دریافت می‌کنند.

 

تأمین مالی جمعی کارن

کارن کراد، فرآیند ارتباط کارآفرینان با سرمایه‌گذاران را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند و این ارتباط را با نظارت پویای مربیان خبره غنی‌تر می‌کند. کارن کراد بستر جذب سرمایه را برای استارت‌آپ‌ها فراهم آورده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به نوآوری فراهم می‌کند.

کارن

خدمات تأمین مالی جمعی کارن به شرح زیر است:

خدمات به استارت‌آپ‌ها:

  • ارتباط با شبکه وسیعی از سرمایه‌گذاران
  • مشاوره مالی، فنی و حقوقی
  • برنامه‌های آموزشی و ارتباط با مربیان و متخصصان
  • ارائه خدمات حقوقی، فنی، مالی و …
  • فضای کار مناسب توسط همکاران استراتژیک کارن کراد که در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند.

خدمات به سرمایه‌گذاران:

  • جهت همکاری هرچه بهتر، سرمایه‌گذاران در فرآیند ثبت‌نام، حوزه‌های موردعلاقه خود را اعلام می‌کنند، کارن کراد با روش‌های به‌روز و نوین به بررسی مسائل مالی، حقوقی، ارزش‌گذاری و ارزیابی استارت‌آپ‌ها می‌پردازد و نتایج تحلیل‌ها و ارزیابی‌ها را در اختیار سرمایه‌گذاران می‌گذارد. با توجه به حضور گسترده سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران می‌توانند از فرصت‌های شبکه‌سازی و گسترش دایره ارتباطی بهره‌مند شوند.

 

تأمین مالی جمعی ققنوس

تأمین مالی ققنوس که به‌عنوان اولین سکوی تأمین مالی جمعی مبتنی بر فناوری بلاک چین شناخته می‌شود، با ایجاد شبکه‌ای گسترده از مشتریان و دارا بودن کاربران زیاد یکی از بزرگ‌ترین سکوهای تأمین مالی کشور به‌حساب می‌آید.

فناوری‌های نوین همیشه مرکز توجه شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بوده است. بلاک چین نیز ازجمله فناوری‌هایی است که طی سال‌های اخیر توجه بسیاری از بانک‌ها و سازمان‌های بزرگ را به خود جلب کرده و راهی نوین جهت برقراری امنیت هرچه بیشتر و خدمت‌رسانی بهتر، به‌صورت غیرمتمرکز را برای کاربران خود فراهم کرده است.

سکوی تأمین مالی ققنوس پس از انجام تحقیقات دقیق و بررسی چگونگی فعالیت نمونه‌های خارجی، سکوهای تأمین مالی جمعی در بازار سرمایه ایران را طراحی کرد. این فرایند که در بستر دفتر کل تشکیل‌شده است و اجرا می‌شود با ایجاد پاسخگویی، شفافیت و ترغیب سرمایه‌گذاران برای مشارکت، خاطرآسوده‌ای و خیال راحتی را برای متقاضی تأمین مالی فراهم می‌کند.

تأمین مالی، بخش عظیمی از دغدغه‌های کارآفرینان را به خود مشغول کرده که این کارآفرینان در ازای ایجاد فرصت شغلی و رفع بخشی از دغدغه‌های جامعه نیاز به جذب سرمایه و تأمین نقدینگی دارند. روش‌های گوناگونی برای تأمین منابع یک کسب‌و‌کار وجود دارد که کارآفرینان می‌توانند با بررسی جوانب مختلف آن و شرایط کسب‌وکار خود از میان آن‌ها مناسب‌ترین و بهترین راه را انتخاب کنند.

متقاضی با شرکت دادن سرمایه‌گذاران در سود و زیان طرح‌ها، بخشی از ریسک این کار را میان سرمایه‌گذاران تقسیم می‌کند. عدم مشارکت عموم در این نوع سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین دغدغه‌های متقاضیان محسوب می‌شود. شرکت ققنوس باروی کار آوردن شرکای راهبردی خود می‌تواند به کارآفرینان در پوشش این ریسک کمک مهم و بزرگی کند.

 

تأمین مالی جمعی فاینتک

فاینتک به‌عنوان یکی از نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار انواع خدمات مالی مانند تأمین مالی، مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری و را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

سهامداران این مجموعه که از شناخته‌شده‌ترین صندوق‌های حوزه تجاری‌سازی فناوری در کشور هستند. باهدف ارائه خدمات تخصصی مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان و نو‌پا، علاوه بر خدمات معمول، برای اولین بار در کشور اقدام به تأسیس یک‌نهاد مالی تخصصی در این حوزه نموده‌اند تا این شرکت‌ها بتوانند از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای رفع نیازهای خود استفاده کنند و فعالان بازار نیز بتوانند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند‌ شوند.

 

تأمین مالی جمعی دونگی

دونگی پلتفرم تأمین مالی جمعی (Crowdfunding) مبتنی بر مشارکت است که فعالیت رسمی خود را از سال ۹۹ با کسب مجوز از فرا بورس ایران شروع کرد. شرکت سامانه نگار آتنا، مالک دونگی، پیش‌ازاین پلتفرم مهربانِ را راه‌اندازی و اجرا کرده‌ که حوزه فعالیت آن تأمین مالی جمعی مبتنی بر امور خیریه است.

دونگی


تأمین مالی جمعی هم آفرین

شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری فراز ایده نوآفرین تک (فاینتک) به شماره ثبت 518892 و شماره 11555 در سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان یک‌نهاد مالی دارای مجوز، متشکل از کارشناسان حرفه‌ای و باسابقه، با بهره‌مندی از شبکه ارتباطی گسترده با شرکت‌های معتبر ایرانی و بین‌المللی، خدمات تأمین مالی، مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری، ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها، پذیرش در بازار سرمایه و… را ارائه می‌دهدشایان‌ذکر است خدمات تأمین مالی جمعی فاینتک با مجوز رسمی از شرکت فرابرس ایران در سکوی هم آفرین ارائه می‌گردد.

سهامداران این مجموعه که از شناخته‌شده‌ترین صندوق‌های حوزه تجاری‌سازی فناوری در کشور هستند باهدف ارائه خدمات تخصصی مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان و نو‌پا، علاوه بر خدمات معمول فوق، برای اولین بار در کشور اقدام به تأسیس یک‌نهاد مالی تخصصی در این حوزه نموده‌اند تا هم این شرکت‌ها از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای رفع نیازهای خود استفاده کنند و هم فعالان بازار بتوانند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند‌ شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *