گروه مالی آرمان آتی

از مسائل مهم این روزها برای عبور از شرایط اقتصادی سخت و تورم یافتن راه و روشی مناسب برای سرمایه‌گذاری و یا حفظ ارزش سرمایه است. نوسانات بازار ارز، سکه و.. باعث حس ناامنی افراد شده و تمایل زیادی برای به خطر انداختن سرمایه خود ندارند؛ روش بعدی سپرده‌های بانکی است که ایراد آن‌ها این است که با تورم تغییری در آن‌ها ایجاد نشده و نرخ پایین‌تری به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد و ارزش سرمایه نه تنها حفظ نشده بلکه روز به روز نیز کم و کمتر می‌شود. در این شرایط است که متخصصان بازار سرمایه و تحلیلگران بر صندوق‌ها سرمایه‌گذاری تاکید دارند و خوبی این صندوق‌ها عدم نیاز فرد به تخصص و تبحر در تحلیل یا سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است. در این مقاله قصد داریم امنیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری را بررسی کنیم و ببینیم آیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مطمئن هستند یا خیر؟ تضمین امنیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

در کشورهای پیشرفته‌تر که بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری جاافتاده است اکثر مردم برای دریافت سود مطمئن و دائمی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مراجعه می‌کنند تا بدون صرف زمان یا دانش تخصصی از سرمایه خود و سود آن اطمینان داشته باشند.

امنیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری به چه صورت است؟

در ایران حدود 200 صندوق سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف وجود دارد و دارایی‌های تحت مدیریت صندوق‌ها نیز با گذرزمان و افزایش آگاهی افراد روز به روز در حال افزایش است. در وهله اول صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای فعالیت حتما نیاز به تاییدیه سازمان بورس دارند و همچنین اکثرا دارای تضمین نقدشوندگی هستند. از ویژگی‌های خاصی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به روشی امن سرمایه‌گذاری تبدیل کرده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         فعالیت تحت نظارت و تایید سازمان بورس

·         نقدشوندگی بالا و تضمینی

·         بازده مناسب و کم ریسک

·         مدیریت حرفه‌ای و دارایی‌ها

نکته‌ی حائز اهمیت در این حیطه تفاوا صندوق‌های سرمایه‌گذاری با موسسات مالی و اعتباری است؛ درواقع کاملا از یکدیگر متفاوت هستند، صندوق‌ها تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت کرده و باید دارای مجوز باشند در صورتی که موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز بانک مرکزی فعالیت می‌کنند.

نحوه نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار

عملکرد صندوق‌ها به طور دائم تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار است و تمامی فرم‌های تکمیل شده در زمینه صدور و ابطال و اسناد دیگر بایگانی و بررسی می‌شوند. همچنین لازم به ذکر است ناظرهای سازمان بورس، محل دفتر شرکت، امکانات و تجهیزات و… را مورد بررسی قرار داده و نرم‌افزار صندوق‌ها نیز امکان بررسی لحظه‌ای عملکرد صندوق‌ها را فراهم می‌کنندو اطلاعاتی نظیر:

·         صورت‌های مالی

·         گزارش بازرسی

·         ثبت اسناد

·         صورت حساب مشتری

·         امکان ارتباط آنلاین

·         ذخیره اطلاعات

·         انجام مراحل صدور و ابطال

·         محاسبه ارزش خالص دارایی یا NAV

سیستم داخلی نظارت بر صندوق‌ها

ارکان صندوق (مدیر، متولی و حسابرس صندوق) یک سیستم داخلی نطارتی را پیاده کرده و این سیستم به ترتیب به این صورت است که ابتدا مدیر بر تمام مراحل  اجرایی صندوق و دریافت و پرداخت‌ها نظارت کرده و عملکرد کارگزاران و مدیر صندوق را تحت نظر می‌گیرد.

از وظایف متولی صندوق نظارت مستمر بر عملکرد مدیر و ضامن صندوق بوده و اطمینان حاصل می‌کند گزارش‌ها و نظارت حسابرس به موقع منتشر شده است. از دیگر وظایف متولی طرح موارد تخلف مدیر، ضامن و حسابرس صندوق نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است.

حسابرس نحوه طراحی و اجرای سیستم کنترل داخلی و تمام عملیات مالی صندوق را کنترل کرده و از صحت محاسبه ارزش خالص دارایی صندوق اطمینان حاصل می‌کند؛ همچنین صحت محاسبه خالص ارزش دارایی صندوق را بررسی کرده و گزارش‌ها، صورت‌های مالی ارائه شده و دیگر اطلاعات ارائه شده توسط مدیر را تحت بررسی قرار می‌دهد.

نحوه نظارت سرمایه‌گذاران بر صندوق‌ها

صندوق سرمایه‌گذاری روشی غیرمستقیم است تا برای تمام افراد امکان سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را فراهم کند. بورس پیچیدگی و ادبیات خاص خود را ارد و همچنین تحلیل وضعییت بازار، سهم‌های مختلف و رصد روزانه سهم‌ها و اخبار کاری زمان‌بر  نیازمند به دانش تخصصی است. با خرید واحدهای صندوق در حقیقت شما سرمایه خود را به افرا متخصص سپرده و تنها لازم است برای اطمینان خاطر خود بر عملکرد آن‌ها نظارت کنید.

تمام مواردی که بالاتر ذکر شد نظارت‌های قانونی داخلی و خارجی بر صندوق‌هاست که میزان اطمینان به صندوق‌ها و اعتبار آن‌ها را افزایش داده و احتمال بروز تخلف و یا اختلاس را به صفر می‌رساند. نظارت سرمایه‌گذاران نیز به دلیل آرامش خاطر و نظارت شخصی بر عملکرد صندوقی است که سرمایه خود را به آن سپرده‌اند. سرمایه‌گذاران به طور مستقیم به صورت وضعییت حساب سرمایه‌گذاری  خود دسترسی داشته و همچنین می‌توانند گزارش عملکرد بازده سه ماهه خود را بر سامانه کدال بررسی کنند و پورتفوی صندوق را نیز به صورت ماهانه در همین سایت بررسی کنند.

در آخر

صندوق‌های سرمایه‌گذای در شرایط نوسانات کنونی اقتصادی که تمام روش‌‎های سرمایه‌گذاری با چالش رو به رو هستند و دچار مشکل نقدینگی هستند روشی امن برای سرمایه‌گذاری بوده و زمینه‌ی امن و مورد اطمینانی برای ورود افراد حقیقی و حقوقی است.

در نتیجه می‌توان صندوق‌های سرمایه‌گذاری را ابزاری تلقی کرد که مطمئن هستند و سرمایه‌گذاری در آن‌ها نیز نیازی به دانش و تخصص یا زمان ندارد و می‌توانید سرمایه خود را با اطمینان خاطر به متخصصین بازار سرمایه بسپارید.