به‌طور کلی؛ صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت نظر تیم تحلیل و حضور مدیر صندوق سرمایه جمع‌آوری شده را با روش‌های متفاوت مدیریت کرده و بسته به نوع صندوق برای سرمایه تصمیم‌گیری می‌شود. درواقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری واسطه‌های مالی هستند که ورود سرمایه‌ی افراد غیر حرفه‌ای به بازار سرمایه را ساده کرده و امکان بهره‌بری از بازار را با حضور متخصصین برای مدیریت سرمایه افراد را فراهم می‌کند.

در انتخاب صندوق‌های درآمد ثابت؛ از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید در نظر گرفت پیدا کردن صندوق‌هایی با بازده بالا و تقسیم سود ماهانه است.

در رابطه با بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری؛ تنها در نظر گرفتن بازده ماه، هفته و یا سال اخیر صندوق کافی نیست. همچنین نمی‌توان برای مثال یک صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت را با صندوقهای شاخصی یا سهامی مقایسه کرد زیرا ساز و کار هر یک متفاوت است و بهتر است اول نوع صندوق سرمایه‌گذاری را با توجه به روحیات و توقعات خود انتخاب کرده سپس به انتخاب بهترین صندوق در همان دسته پرداخت. در این مقاله به المان‌های مهم در انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت می‌پردازیم تا شما با توجه به این المان‌ها، صندوق‌های موجود را بررسی کرده و بهترین صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت را انتخاب کنید.

صندوق‌ درآمد ثابت چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری در آمد ثابت در دو دسته صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) و صندوق‌های خارج بورسی )صدور-ابطالی) قرار گرفته و از آن دسته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که یازدهی آن‌ها دچار نوسان زیادی نشده و دارای نرخ سود قابل پیش‌بینی هستند و به همین دلایل به عنوان صندوق‌های بدون ریسک نیز شناخته می‌شوند.

صندوق‌های درآمد ثابت مناسب چه افرادی است؟

اگر تحمل پذیرش ریسک بر سرمایه خود را نداشته و ترجیح بر پس‌اندازی امن و بی ریسک با دریافت دوره‌ای سود را دارید این نوع سرمایه‌گذاری بهترین انتخاب است. زیرا این صندوق‌ها در قبال پرداخت سود تضمین داشته در هر شرایطی به شما پرداخت خواهد شد. همچنین سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها برای زمان‌های بحرانی بازار بسیار ایمن خواهد بود.

ترکیب دارایی‌های صندوق درآمد ثابت

در این نوع صندوق‌ها بین 70 تا 90 درصد از کل سرمایه صندوق در دارایی‌های بدون ریسک نظیر اوراق مشارکت، سپرده بانکی و سایر اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. مدیر این صندوق بخش بسیار کمی از سبد را در دارایی‌های ریسکی سرمایه‌گذاری کند؛ به دلیل همین سیاست است که متضرر شدن در این صندوق‌ها نزدیک به صفر است و از طرفی سود آن از حد مشخصی بالاتر نرود. به طور معمول نرخ سود مشخص این صندوق‌ها عددی در حد نرخ تورم کشور هستند. این دسته از صندوق‌ها مناسب افرادی با ریسک‌پذیری کم و یا ریسک‌گریز است.

چرا سود صندوق‌های درآمد ثابت از بانک بیشتر است؟

در نحوه سوددهی صندوق‌های درآمد ثابت و بانک‌ها شباهت‌ها و تفاوت‌هایی وجود دارد. برای مثال پرداخت سود هر دو این صندوق‌ها در بازه‌های زمانی مشخص صورت می‌گیرد؛ اما با خرید صندوق‌های درآمد ثابت با احتساب حدود سود خود می‌توان از سود بدون نرخ شکست و تعداد روزهای مالکیت بر واحدها سود را دریافت کرد.

در سپرده‌‍‌های بانکی سررسید بلند مدت تعریف شده و برداشت قبل از سررسید تعیین شده (حدود یک سال یا بیشتر) به کاهش سود منجر می‌شود. در صندوق‌ها برای دریافت سود کامل نهایتا کافیست در بازه‌های تعریف شده که حدود یک تا سه ماه هستند در صندوق حضور داشت؛ در غیر این صورت دریافت سود بر اساس و نسبت به روزهای حضور در صندوق پرداخت می‌شود.

نحوه‌ی سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت به چه صورت است؟

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت صدور ابطالی

صندوق‌های صدور و ابطال از دشته صندوق‌های غیرقابل معامله در بازار بورس هستند که سرمایه‌گذاری در آن‌ها به طور مستقیم صورت گرفته و تقسیم سود به صورت 1 ماهه، 6 ماهه و یا 1 ساله انجام می‌شود. هنگام خروج سرمایه از صندوق؛ پس از ابطال واحدها تقریبا همان مبلغ ابتدایی که واریز شده بود برای سرمایه‌گذار واریز خواهد شد.

برای سرمایه‌گذاری در این نوع از صندوق نیازی به دریافت کد بورسی نبوده و تنها باید به یکی از نهادهایی که این صندوق‌ها را ارائه می‌کند مراجعه کرد و در سایت صندوق درآمد ثابت انتخابی خود ثبت نام کرده و احراز هویت کرد.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله در بورس (ETF)

در صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله در بورس (ETF) به طور مستقیم در صندوق سرمایه‌گذاری نشده و در حقیقت درست مثل خرید و فروش سهام؛ با خرید و فروش واحدهای صندوق سود حاصل خواهد شد. این نوع صندوق‌ها دارای نماد در بورس بوده و برای رسیدن به سود سرمایه‌گذار باید واحدهای نمادها را خرید و فروش کند. نکته این است که هرلحظه به فروش واحدها اقدام شود؛ نسبت به رشد قیمت نهاد سود خواهد داشت.

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

مدیریت حرفه‌ای

صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت نظر مدیر و تیم تحلیل، علاوه بر دانش تخصصی افرادی که صندوق را مدیریت می‌کنند؛ مناسب‌ترین اوراق را پذیرفته و با خرید و فروش به موقع جهت افزایش عملکرد صندوق و سود سرمایه‌گذاران تلاش کنند.

ریسک پایین

صندوق‌های درآمد ثابت کم ریسک‌ترین (موسوم به صندوق‌های بی ربسک) هستند. البته که این ریسک کم باعث بازدهی نسبتا کم نسبت به انواع دیگر صندوق‌ها خواهد بود، ولی در صورت مساعد بودن اوضاع بازار بازده‌های بالا نیز خواهند داشت.

نقد شوندگی بالا

واحدهای صندوق درآمد ثابت به‌راحت فروخته و تبدیل به پول نقد می‌شوند و حتی برخی از این صندوق‌ها ضامن نقد شوندگی نیز دارند. یعنی تضمین می‌شود که همیشه و در هر صورتی کسی هست که حاضر به خرید واحدهای صندوق باشد.

عدم نیاز به سرمایه هنگفت

این صندوق2ها برای هر قشری مناسب هستند زیرا امکان سرمایه‌گذاری با پول کم نیز در آن‌ها وجود دارد.

معایب صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

تنها عیب این نوع صندوق‌ها بازدهی کم آن‌هاست که از عواقب ریسک‌پذیری پایین و نزدیک به صفر آن‌ها نیز هست.

روش مقایسه بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

برای مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، می‌توان به وبسایت fipiran.ir و پس از انتخاب نمایش فقط صندوقهای سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بر اساس المان‌های مختلفی مانند بازده یکساله، سود، دوره تقسیم سود و… دسته بندی و به صرفه‌ترین و بهترین نوع صندوق را انتخاب کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *