صندوق سرمایه‌گذاری برای فرزندان

طبق گفته وزیر اقتصاد؛ برای نوزادان متولد شده از سال 1401 به بعد که مشمول قانون جوانی جمعییت هستند دریافت 1.5 میلیون سهام تصویب شده است و والدین امکان سرمایه‌گذاری در سه صندوق با این سهم را خواهند داشت. کودکان حق فروش این سهام تا 24 سالگی و یا پیش از ازدواج را نداشته و وجه توسط والدین قابل برداشت نخواهد بود. طبق قانون مصوب،این سهام باید در یکی از صندوق‌های قابل معامله (EFT) در بازار بورس سرمایه‌گذاری شود. با این حساب والدین به فکر بهترین صندوق سهامی ممکن برای سرمایه‌گذاری خواهند بود. در این مقاله به تفصیل به سهام نوزادان خواهیم پرداخت و تمامی موارد مربوطه از جمله بازدهی سهام در طول زمان، مقایسه آن با بیمه عمر و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را بررسی خواهیم کرد.

نحوه دریافت سهم فرزندان

افراد برای استفاده از این سهام باید به سایت  https://my.gov.ir مراجعه کنند. هر یک از والدین کودک می‌توانند به درگاه ملی دولت هوشمند مراجعه کرده و از طریق شماره موبایل خود کد یکتا دریافت کنند و وارد حوزه خدمات و مشوق‌های فرزندآوری شوند. اسامی تمامی متولدین سال 1401 در این سامانه ثبت شده و حتی برای سهولت امر تقسیم‌بندی نیز شده است.

در مراحل ثبت‌نام؛ پس از ورود به سایت خدمات دولت هوشمند و ورود از طریق شماره همراه و دریافت کد یکبار مصرف ارسال شده به شماره اعلام شده، در داشبورد روی گزینه ورود به قسمت طرح تشویق فرزندآوری کلیک کرده و مشاهده اطلاعات فرزندان متولد 1401 را انتخاب کرده و نام فرزند و تاریخ تولد را پیدا و انتخاب می‌کنیم . در نتیجه عمل ارسال اطلاعات و نمایش اطلاعات فرزند صورت می‌گیرد. سپس مرحله انتخاب بانک عامل و سه مورد از صندوق‌ها قابل معامله برگزیده را انتخاب و منتظر مشاهده پیام ثبت موفق و انتظار برای تایید خواهیم بود. جای نگرانی برای بقیه مراحل نیست زیرا با توجه به کد سجام انجام شده و والدین تنها موظف به دریافت کد سجام برای فرزند خود هستند.

مواردی که باید برای سرمایه‌گذاری بلند مدت برای فرزند در نظر گرفت چیست؟

  1. امکان سرمایه‌گذاری با مبلغ کم: سرمایه‌گذاری ایده‌ال سرمایه‌گذاری است که با هر مبلغ و توانی در هر شرایط اقتصادی صورت گیرد.
  2. سرمایه‌گذاری رو به رشد: سرمایه‌گذاری صعودی و خود مولد یکی از مهم‌ترین موارد است. تنها پس‌انداز کافی نیست! زیرا ارزش پول به مرور زمان از بین رفته و همزمان هم پتانسیل سرمایه و زمان را هدر داده‌ایم.
  3. حافظ ارزش سرمایه: سرمایه‌گذاری باید حافظ ارزش سرمایه ما باشد. یعنی در طی زمان در صورت رکود ارزش پول ما از بین نرفته و در صورت رونق ارزش سرمایه ما نیز افزایشی چشمگیر داشته باشد.
  4. افزایش سپرده: روش سرمایه‌گذاری مناسب است که فرد بتواند چه به صورت ماهانه و چه در فواصل زمانی کوتاه و یا بلندتر به آن افزوده و سرمایه سپرده را علاوه بر خاصیت خود مولد آن افزایش دهیم.
  5. امکان برداشت سرمایه در هر زمانی: یکی از نکات مهم درباره سرمایه خروج سرمایه در زمان نیاز و یا اضطرار است.

در نتیجه این موارد؛ سرمایه‌گذاری آگاهانه و هوشمندانه در بورس بهترین روشی است که می‌توان انتخاب کرد؛ اما موضوع اصلی در این نوع سرمایه‌گذاری دقیقا همان آگاهانه و هوشمندانه بودن آن است وملزم به شناخت این بازار و یا مشورت با فردی است که با این فضا به اندازه کافی آشنایی دارد. برای این منظور می‌توان به نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس اشاره کرد که افراد توانا و متخصص به راحتی می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند و گواهینامه‌های لازم را در این زمینه داشته و برای صورت دادن این امر متخصصین حاذقی در تیم خود دارند.

بهترین و پر سود ترین صندوق سرمایه‌گذاری فرزند

همانطور که پیش‌تر اشاره شد انتخاب صندوق سهامی برای فرزند بر عهده والدین گذاشته شده و والدین فرزند باید از بین بیش از 104 صندق سهامی حاضر در بازار تا حداکثر سه صندوق را برای سهم فرزند خود انتخاب کنند. باید در نظر داشت که این سرمایه‌گذاری یک سرمایه‌گذاری بلند مدت بوده و باید تمام معیارها را در نظر گرفت تا سرمایه‌گذاری هوشمندانه و صحیحی صورت گرفته باشد. با توجه به بازدهی بهتر شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل در 9 سال گذشته؛ اگر کسی توانایی کسب سود نسبت به این شاخص را داشته باشد سود خوبی را دریافت خواهد کرد. در نتیجه صندوق‌هایی که متناسب و بر مبنای شاخص هم‌وزن حرکت و تغییر می‌کنند انتخاب بهتری برای این سرمایه‌گذاری بلند مدت خواهند بود.

مقایسه بیمه عمر با صندوق‌ها

بیمه عمر قانون مشخص و سود تضمینی برای ارائه دارد؛ در دو سال اول 16 درصد، دو سال 13 درصد و در سال‌های بعد از آن سود 10 درصدی به سرمایه‌گذاران ارائه خواهد شد. در صورتی که سود دریافتی از صندوق‌ها چشمگیرتر بوده و در واقع انتخاب بهتری برای ایجاد سرمایه‌‍ برای آینده کودک و رشد سرمایه در طی زمان برای استفاده فرزند در بزرگسالی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *